Málaga is de grootste havenstad van zuidelijk Spanje. Het is ook de hoofdstad van één van de bekendste kustgebieden van Spanje, de Costa del Sol. De stad is met haar ruim 580.000 inwoners verder de tweede stad van Andalucía, na de hoofdstad Sevilla en de zesde stad van Spanje. De heuvels van de Montes de Málaga domineren het achterland van de stad. Verreweg de meeste toeristen zien niet echt veel van de stad, aangezien ze vanaf het vliegveld, direct doorreizen naar één van de badplaatsen aan de Costa del Sol. Dat laatste is eigenlijk best wel jammer want ook Málaga heeft tal van prachtige bezienswaardigheden. Dankzij haar strategische ligging is Málaga zowel een toegangspoort tot Andalusië als een belangrijke bestemming op zichzelf.
Málaga, een bloeiende stad
Málaga is tegenwoordig een hele bloeiende stad. Het is samen met Barcelona, Almería en Valencia de belangrijkste havenstad van Spanje aan de Middellandse Zee. De stad heeft een lange geschiedenis. Málaga werd overheerst door de Feniciërs, de stichters van de stad, de Carthagen, Romeinen, Visigoten en tot slot de Moren. Vooral de invloed van de Moren is ook nu nog aardig te zien aan de diverse gebouwen.
In de stad zijn met name het gebied rond de haven en de Botanische tuinen zeker de moeite waard. In de tuinen staan onder andere araucaria’s en jacarandabomen. Ondanks het feit dat er dus ruim een half miljoen mensen wonen, is het verkeer in tegenstelling tot in de meestse andere Spaanse steden vrij rustig. Dit zal ongetwijfeld komen doordat het centrum veel smalle straatjes heeft.
Alcazaba en het Castillo de Gibralfaro in Málaga
Aan de rand van het centrum van Málaga ligt het schitterende Alcazaba en het Castillo de Gibralfaro.Het is een zeer groot bouwwerk, dat verderop hoog boven de stad uitsteekt en daardoor het aanzicht van de stad deels bepaald. Het Alcazaba is een aaneenschakeling van muren en torens, omgeven door naaldbomen. Boven op de heuvel, die zo’n 130 meter hoog is, staan de overblijfselen van het Castillo de Gibralfaro. Het Alcazaba is een zeer indrukwekkend bouwwerk, wat zeer goed wordt onderhouden. Een goed voorbeeld van de Arabische kunst en architectuur in Málaga.
Het Alcazaba
Het huidige Alcazaba, zoals het vandaag de dag te bezichtigen is, is het werk van de Koning van Granada, Badis el Zirí, die hier halverwege de elfde eeuw regeerde. De constructie begon rond 1057 onder het bewind van de Berberse Koning Badis Ibn Habús van het Zirid-dynastie en werd later uitgebreid door de Nasriden uit Granada. Het diende als paleisvesting voor Moorse heersers én als verdedigingswerk tegen aanvallen vanaf zee. In die tijd werd de hele mediterane kust immers regelmatig belaagd door piraten. Zij brachten op grote schaal vernielingen aan langs de kust, maar zij vormden verder ook een grote bedreiging voor de bewoners. In de 14e eeuw werd het gebied rond Granada overheerst door de Moren en werd het Alcazaba verder uitgebreid.
In een deel van de 15e eeuw werd het Alcazaba gebruikt door de katholieken en nog weer later, in de 17e eeuw, werd het Alcazaba het onderkomen van Koning Philip IV. Vanaf de 18e eeuw raakte het gebouw sterk in verval. In 1930 is het Alcazaba uitgeroepen tot nationaal monument en tegenwoordig vinden er grootschalige renovaties plaats voor het behoud van het Alcazaba. Bovendien is men regelmatig bezig met opgravingen. Zo zagen wij in september 2001 dat er oude ruïnes van het Alcazaba werden bloodgelegd. Ook was men druk bezig met restaureren.
Architectuur en opzet
Het Alcazaba van Málaga is gebouwd in de karakteristieke Moorse stijl, waarin kracht en verfijning hand in hand gaan. Het complex bestaat uit dubbele muren en talrijke torens, waardoor indringers zich een weg moesten banen langs meerdere poorten en bochtige doorgangen. Een opzet die het fort bijna onneembaar maakte. Eén van de opvallendste ingangen is de Puerta de las Columnas. Dit is een poort die is opgebouwd met Romeinse zuilen afkomstig van het naastgelegen theater. Het is een tastbare herinnering aan de eeuwenoude lagen van de stadsgeschiedenis.
Binnen de muren ontvouwt zich een geheel andere wereld. Een reeks binnenhoven en tuinen waar fonteinen zachtjes kabbelen en sinaasappelbomen schaduw werpen over met tegels beklede patio’s. Hier staan ook de voormalige residentiële paleizen van de Moorse gouverneurs, waarin elegante bogen, sierlijke arabesken en koepels getuigen van de verfijnde islamitische bouwkunst die dit fort tot meer maakte dan alleen een verdedigingswerk.
Uitzicht over Málaga
Vanaf de vestingmuren strekt het uitzicht zich uit over Málaga. Je ziet het Romeinse theater aan je voeten liggen. Maar ook de bedrijvigheid van de haven en de levendige straten van de stad. Binnen de muren herbergt een klein museum vondsten uit zowel de Moorse als de Romeinse periode, die de geschiedenis van dit bijzondere complex verder tot leven brengen. Wanneer de avond valt en de contouren van het Alcazaba in zacht licht oplichten, krijgt de vesting een bijna sprookjesachtige sfeer.
Vandaag de dag is het Alcazaba niet alleen een historisch hoogtepunt, maar ook een symbool van Málaga’s veelzijdige verleden. Hier komen Romeinse, Moorse en Spaanse invloeden samen en ontstaat een unieke harmonie. Vaak wordt dit vergeleken met het beroemde Alhambra in Granada. Maar tegelijkertijd voelt het Alcazaba intiemer en toegankelijker aan. Het Alcazaba is niet alleen een historisch hoogtepunt, maar ook een symbool van Málaga’s veelzijdige verleden.
Kijk voor meer informatie op de website van het Alcazaba.
Het Castillo de Gibralfaro
Het Castillo de Gibralfaro is misschien wel het meest iconische bouwwerk van Málaga dat hoog boven de stad uit torent. Het kasteel staat op de gelijknamige heuvel (Jabal-Faruk, Arabisch voor “rots van de vuurtoren”). Het werd in de 14e eeuw door sultan Yusuf I van Granada gebouwd, deels op Romeinse en Fenicische resten. Het diende als militaire versterking om de Alcazaba, die er direct onder ligt, extra te beschermen. Samen vormen beide bouwwerken een van de indrukwekkendste voorbeelden van Moorse vestingarchitectuur in Andalusië.
Architectuur en opzet
Het Castillo de Gibralfaro draagt een geschiedenis die bijna net zo gelaagd is als de stad die het overschouwt. Al in de tijd van de Feniciërs en Romeinen stond hier een vesting, met een vuurtoren die schepen veilig de haven in leidde. In de 14e eeuw gaf de Nasridische sultan Yusuf I het kasteel zijn huidige vorm, als symbool van macht en als verdedigingslinie die de onderliggende Alcazaba moest beschermen. Toen in 1487 de troepen van Ferdinand en Isabella Málaga belegerden, bood Gibralfaro hardnekkig verzet. Pas na een bloedige strijd viel het fort, waarna het door de katholieke vorsten als garnizoen in gebruik werd genomen. Met de eeuwen verloor het zijn militaire betekenis, maar zijn aanwezigheid bleef onverminderd sterk: als silhouet boven de stad, als symbool in het wapen van Málaga.
Het heden
Vandaag de dag wandel je over de massieve muren die in zigzaglijnen de heuvel afdalen en de verbinding vormen met de Alcazaba. Vanaf de torens en wallen ontvouwt zich een van de mooiste panorama’s van Andalusië: de haven met zijn moderne kades, het centrum van Málaga met de kathedraal die trots boven de huizenrijen uittorent, de omliggende bergen, en bij helder weer zelfs een glimp van de Afrikaanse kust. Binnen de muren liggen restanten van gebouwen en waterreservoirs verscholen, en in het kleine museum krijg je een inkijkje in de militaire geschiedenis van dit indrukwekkende complex.
Voor zowel toeristen als locals is het kasteel vandaag een geliefde bestemming. Vooral tegen zonsondergang, wanneer de lucht rood kleurt en de muren baden in warm licht, ademt de plek een haast magische sfeer. ’s Avonds, verlicht tegen de donkere hemel, lijkt Gibralfaro nog altijd de rol te spelen die het eeuwenlang vervulde: waken over Málaga.
De kathedraal van Málaga
Midden in het centrum van Málaga staat de kathedraal. Het is zonder enige twijfel één van de meest indrukwekkendste gebouwen van de stad. Onze eerste indruk bij het zien ervan en dan met name de binnenkant, was de grote gelijkenis met de kathedraal in Granada. De kathedraal is een mengeling van gotische, Renaissance en barokke stijlen. De bouw van het de kathedraal startte in 1528 en duurde ruim 300 jaar. De kathedraal werd gebouwd op de plek waar eeuwenlang de hoofdmoskee (Aljama Moskee) van de stad stond.
300 jaar
Omdat de werkzaamheden zich bijna drie eeuwen voortsleepten, veranderde gaandeweg ook de stijl. Wat begon met gotische fundamenten, kreeg een renaissancistisch hart en barokke details. Toch kwam het project nooit volledig af: geldgebrek en politieke beslissingen maakten dat de tweede toren en enkele gevels onafgebouwd bleven. Daardoor kreeg het gebouw zijn unieke, enigszins asymmetrische karakter, dat tegenwoordig juist als charme wordt gezien.
Pas in 1782 was de bouw voltooid. Van buiten domineert de kathedraal duidelijk het straatbeeld. Vanuit de drukke, smalle straatjes is het wel even wennen als je eenmaal binnen bent. Als je de zware deuren doorgaat, stap je een overweldigend lichte en ruime wereld binnen. Drie hoge schepen worden gedragen door sierlijke zuilen en gewelven die de blik vanzelf naar boven trekken. Wat ook meteen opvalt zijn de prachtige glas in lood ramen. De meest interessante delen van de kathedraal zijn de Capilla de Nuestra Señora de los Reyes met een sculptuur van de heilige Madonna van de stad, welke in de 16e eeuw werd gedoneerd door de katholieke Koningen en de Capilla de Santa Barbara. Ook het uit de zeventiende eeuw daterende koor, de twee schitterende orgels uit de achttiende eeuw, het altaar en de prachtige sculptuur van La Pietà.
Het koor
Het koor vormt een kunstwerk op zich. De rijk versierde houtsnijwerken van Pedro de Mena beelden heiligen en bijbelse figuren uit met een bijna levensechte expressie. In de zijbeuken liggen talloze kapellen, elk met hun eigen schilderijen, beelden en altaren, alsof ze kleine kerken binnen de kathedraal zijn. En wanneer het orgel klinkt, met zijn duizenden pijpen, vult de muziek de ruimte op een manier die bezoekers zowel eerbiedig als klein doet voelen.
Buiten, op de daken van de kathedraal, biedt een rondleiding een ander perspectief. Hier sta je oog in oog met de stad. De zee in de verte, de Alcazaba op de heuvel, de wirwar van straatjes eronder. Het maakt duidelijk hoe deze kathedraal niet alleen een religieus symbool is, maar ook een baken dat eeuwenlang de skyline van Málaga bepaalde. Tot op de dag van vandaag blijft “La Manquita” het middelpunt van religieuze vieringen, vooral tijdens de indrukwekkende processies van de Semana Santa. Maar evenzeer is ze een icoon van trots, identiteit en schoonheid. Het is een kathedraal die juist door haar onvolmaaktheid uniek en onvergetelijk is.
De haven van Málaga
Niet ver buiten het centrum ligt de haven van Málaga die vooral belangrijk is voor de scheepsbouw en de visserij. De haven is door de jaren heen altijd erg belangrijk geweest voor de lokale economie. De afgelopen tien jaar is de vissektor wat minder belangrijk geworden, maar de haven is nog altijd erg belangrijk voor de import en export van goederen, met name naar het nabij gelegen Marokko. De haven van Málaga is verder trouwens de grootste van heel Andalucía.
De luchthaven van Málaga
Het vliegveld van Málaga (officieel Aeropuerto de Málaga-Costa del Sol) is een van de belangrijkste luchthavens van Spanje en dé toegangspoort tot Andalucía. De luchthaven ligt zo’n 8 kilometer ten zuidwesten van de stad, vlak bij de kust en goed bereikbaar via de snelweg A7. Daarnaast is er een rechtstreekse treinverbinding vanaf Málaga en Fuengirola via de Cercanías lijn C1. Het vliegveld van Málaga is het vierde drukste vliegveld van Spanje, na die van Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca. Jaarlijks verwerkt het vliegveld tientallen miljoenen passagiers. In 2011 kreeg de luchthaven de toevoeging Costa del Sol omde toeristische aantrekkingskracht van de regio te benadrukken.
De luchthaven van Málaga heeft tegenwoordig 3 terminals. De oudste terminal 1 wordt nauwelijks meer voor lijnvluchten gebruikt. Terminal 3 is de modernste terminal die werd geopend in 2010. Hier vind je ruime vertrek- en aankomsthallen met veel winkels en restaurants. Verder heeft de luchthaven twee parallelle banen, waardoor het vliegveld zeker in de drukke zomermaanden veel vluchten kan afhandelen. Málaga Airport is een belangrijke basis voor low-cost maatschappijen zoals Ryanair, easyJet en Vueling. Er zijn directe verbindingen met vrijwel alle grote Europese steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Brussel en Düsseldorf. Ook intercontinentale vluchten bestaan, o.a. naar New York en in het verleden naar Moskou en Doha, maar de focus ligt op Europa.
Het klimaat van Málaga
Málaga heeft een subtropisch-Mediterraan klimaat. Dit betekent dat de zomers droog en heet zijn met vaak temperaturen boven de 30 graden. De laatste jaren zijn ook temperaturen van meer dan 35 graden geen zeldzaamheid meer. In de winter is het zacht met temperaturen van tussen 15 en 20 graden, soms warmer. Temperaturen onder de 10 graden komen nog maar zelden voor. Verder schijnt de zon hier gemiddeld op meer dan 300 dagen per jaar. De zeewind zorgt in de zomer vaak voor verkoeling. In de hete zomerperiode komt de wind ook regelmatig vanuit het binnenland. Deze droge wind wordt de ‘Terral’ genoemd. In zulke situaties kan de temperatuur tot boven de 40 graden stijgen. Dit gebeurt niet elk jaar dagenlang achter elkaar, maar meestal een paar keer per zomer. In uitzonderlijke jaren wat vaker. Málaga is dankzij de zeebries doorgaans minder heet dan steden in het binnenland, zoals Córdoba of Sevilla, waar 40+ °C veel regelmatiger voorkomt.
De zomer van 2025
Ondanks dat de zomer van 2025 in grote delen van Spanje uitzonderlijk heet was, was het in Málaga op geen enkele dag warmer dan 40 graden. Opvallend was dat de nachten veel warmer dan normaal waren, terwijl de temperatuur overdag meestal tussen 30 en 35 graden lag. De hoogst gemeten maximumtemperatuur in Málaga was op 20 augustus 2025 toen de temperatuur steeg tot 38.7 graden. De gemiddelde dagtemperatuur lag op ongeveer 25.4 graden over de periode 1 juni t/m 31 augustus (de meteorologische zomer). Dit is ruim boven het langjarig gemiddelde. De temperatuur van het zeewater was deze zomer met ruim 25 graden ook veel warmer dan normaal.